Svetski dan bez duvana, 31. maja

 31. maj 2025.


 

Svetski dan bez duvana, 31. maja

Ovogodišnja kampanja Svetskog dana bez duvana ima cilj da osvetli načine kojima se duvanska industrija služi kako bi promovisala svoje proizvode i uprkos evidentnim štetnostima ih učinila privlačnim, posebno za mlade ljude.

SZO nastoji da podigne svest kod mladih vezano za štetnost konzumacije duvanskih i nikotinskih proizvoda, da se založi za strože politike uključujući zabranu ukusa koji ove proizvode čini privlačnijim mladima i da zaštiti zdravlje mladih i javno zdravlje uopšte.

Zabrinjavajućem porastu popularnosti ovih proizvoda među mladima u velikoj meri doprinosi i nedovoljna informisanost o njihovim pravim karakteristikama, što za direktnu posledicu ima potcenjivanje rizika po zdravlje. Na primer, zanemaruje se i činjenica da aerosoli elektronskih cigareta sadrže jedinjenja koja, pored toga što su i sama toksična, olakšavaju stvaranje zavisnosti od nikotina, te tako povećavaju verovatnoću da mladi koji koriste elektronske počnu da koriste i tradicionalne cigarete.

Uprkos značajnom napretku u globalnoj kontroli duvana, duvanska i nikotinska industrija nastavljaju da prilagođavaju svoje strategije kako bi privukle i zdražale potrošače.

Ovo su taktike kojima se služi industrija:

- Arome i aditivi uvode se da bi se poboljšao ukus i maskirala oštrina duvana, a povećala privlačnost proizvoda;

- Ciljani marketing podrazumeva korišćenje elegantnog dizajna, atraktivnog pakovanja i digitalnih medijskih kampanja za glamurizaciju ovih proizvoda;

- Obmanjujući dizajn proizvoda koji za rezultat ima stvaranje proizvoda koji podsećaju na slatkiše ili igračke, direktno privlačeći decu i adolescente.