
31. maj 2025.
Svetski dan bez duvana, 31. maja
Ovogodišnja kampanja Svetskog dana bez duvana ima cilj da osvetli načine kojima se duvanska industrija služi kako bi promovisala svoje proizvode i uprkos evidentnim štetnostima ih učinila privlačnim, posebno za mlade ljude.
SZO nastoji da podigne svest kod mladih vezano za štetnost konzumacije duvanskih i nikotinskih proizvoda, da se založi za strože politike uključujući zabranu ukusa koji ove proizvode čini privlačnijim mladima i da zaštiti zdravlje mladih i javno zdravlje uopšte.
Zabrinjavajućem porastu popularnosti ovih proizvoda među mladima u velikoj meri doprinosi i nedovoljna informisanost o njihovim pravim karakteristikama, što za direktnu posledicu ima potcenjivanje rizika po zdravlje. Na primer, zanemaruje se i činjenica da aerosoli elektronskih cigareta sadrže jedinjenja koja, pored toga što su i sama toksična, olakšavaju stvaranje zavisnosti od nikotina, te tako povećavaju verovatnoću da mladi koji koriste elektronske počnu da koriste i tradicionalne cigarete.
Uprkos značajnom napretku u globalnoj kontroli duvana, duvanska i nikotinska industrija nastavljaju da prilagođavaju svoje strategije kako bi privukle i zdražale potrošače.
Ovo su taktike kojima se služi industrija:
- Arome i aditivi uvode se da bi se poboljšao ukus i maskirala oštrina duvana, a povećala privlačnost proizvoda;
- Ciljani marketing podrazumeva korišćenje elegantnog dizajna, atraktivnog pakovanja i digitalnih medijskih kampanja za glamurizaciju ovih proizvoda;
- Obmanjujući dizajn proizvoda koji za rezultat ima stvaranje proizvoda koji podsećaju na slatkiše ili igračke, direktno privlačeći decu i adolescente.